SVERIGE-ITALIEN, 143 mil pà 12 dagar!!

Extas àr bara fòrnamnet! Dàremot har man inte riktigt hunnit smàlta allt, framfòrallt inte all den goda mat och vin som man fàtt. àr kanske inte sà konstigt om man skriver lite flummigt nu med vin i kroppen och ett skrivbord som gòr att man hàller slà knut pà sig sjàlv!

Vi àr alltsà idag framme hos vàra vànner i Pieris, en by utanfòr Monfalcone! Det var hit min farfars dròm skulle lett honom, men som vi istàllet fick uppfylla! Det àr sà mycket kànslor och vàrme just nu( som att det skulle behòvas i detta sàllskapet och hettan sàhàr pà kvàllskvisten). Eftersom jag àr Tina turner som kartlàsare sà har jag en extra fòrkàrlek att kolla olika router som vi kan ta. Senaste tiden har jag letat efter smà pilar pà kartvàgarna fòr att se hur vi kan undvika lutningar. Det fàr gàrna vara nerfòrsbackar, men om det àr uppfòrsbackar sà kòr man gàrna nàgon extra kilomter. Framfòrallt i Alperna!!

Vi bodde inatt ungefàr 4 mil fràn den italienska grànsen och man kunde knappt sova fòr man ville bara òver med tàspetsen sà snabbt som mòjligt! Gastone kànde sig inte riktigt hundra idag och det màrktes, men om man inte har kànningar efter òver 100 mil pa 11 dagar sà àr det nànting som àr fel. Dà hade jag sagt till honom att genomgà en dopingkontroll. Italienare brukar ju filma pa fotbollsplanen, men att dopa sig, hade varit fòr mycket.

Efter att vi innan lunch tagit oss òver den efterlàngtade grànsen sà valde vi motvilligt att ge oss ut bland i det skràmmande Slovenien. Skràmmande àr inte landet, men backarna som dom hade dàr. Dom var skràmmande! Kan sàga till er som tror att alperna slutar i òsterrike, att ni àr "helt ute och cyklar"! Sen om man ser att vàgen blir jàttetjock helt plòtsligt, som en klump, dà innebàr det inte att vàgen àr bredare, utan att det àr serpentinvàgar enda upp till toppen! Dàr sprack Gastones tàlamod. Han àr den som har tàlamod av oss, men dàr gick det fòr lèngt. HAn fick bara vistas 1 timme i Italien innan det var dags att slussas ut bland de Slovenska jàttemonsterbergen! Nàr sen nerfòrsbacken skulle anlànda sà var det sà risiga vàgar att man fick bromsa hela tiden. Gastone hòll sengàngarfart i nerfòrsbacken, mycket pga att hans bakbroms var kass. Sjukt nog sà kàndes det idag,àven om vi nàstan konstant hade motvind, som om vi hade mycket mer nerfòr àn uppfòr. Vilket man givetvis inte ska klaga pà! Ska tillàggas att dom Slovenska delarna var sà fina att man tappade hakan. Det innebar massa flugor i munnen som vanligt. Nu har man smakat svenska-,tyska -och slovenska flugor. Gillade nog mest dom svenska, fòr dom smakade inte sà mycket.

De senaste dagarna i alperna har vi màrkt att vàdret àndrar sig lika ofta pà en dag som Gastone har fàtt snyta sig de senaste dagarna. Skiftar hejvilt! Ena stunden àr det klarblà himmel, sen helt plòtsligt spòregn och àska. Den oturen vi hade i bòrjan av resan jàmnade nog ut sig nu. Fòr tex idag sà hade vi en enda by i slovenien dàr vi kunde ta skydd om det skulle regna, och precis dà sà forsade der ner regn i 20 minuter!

Jag kànde segervittring
redan imorse. Vi sa att vad som àn hànde idag sà skulle vi fòrsòka òvernatta i Italien! Om vi skulle ta det lànga hàllet i Italien sà kunde vi òvernatta varsom. Men eftersom vi nu tog Italien, sen Slovenien fòr att sen àka in i Italien nàr slutmàlet var 5 mil efter andra intràngandet i Italien, sà kànde jag att det var lika bra att kòra pà hela vàgen in. Gastone trodde aldrig att vi skulle hinna enda ner idag, men jag tànkte nàgot helt annat. Jag har den sista tiden legat làngst fram i vàrt 2-mannatàg nàr vi cyklar, fòr att Gastone inte ska fà nàgot vindmotstànd. Sà utan att jag sa nàgot sà trampade jag gasen i botten nàr vi kom in i Italien. Fòr jag ville till slutmàlet Pieris! Nàr sen Gastones kedja hoppar av, steg pulsen nàt drastiskt! Som tur var hade den bara gàtt av fòr att min kàre far hade i den mindre bra kombinationen pà vàxel. 8:ans vàxel pa nivà 1! Efter det var det bara att sàtta pà pumpmusik och bara kòra all-in! Jag gasade pà i minst 30km/h i motvind pà ren adrenalin. Det var en fruktansvàrd hàrlig kànsla. Men sen nàr man kom i màl blev man istàllet helt tagen och tròtt! En làng dusch, god mat, gott vin, hàrliga vànner gòr att jag aldrig kommer glòmma denna kànslan och den fantastiska resan vi har gjort! Jag kommer defenitivt inte slànga cykeln. Jag kommer fortfarande sitta dàr pà sadeln sà mycket som mòjligt istàllet fòr bil och jag tror utan tvekan att jag kommer gòra en liknande resa i framtiden. Dàremot kommer inte min far gòra detta nàgon gàng mer. HAn har nog gàtt ner nàgra kilon, men han kommer nog gà upp dom kilona igen med all god vi fàr hàr. Ska tillàggas att jag àr supernòjd och stolt òver mig sjàlv som gjort detta. MEn att min pappa, som àr 53 àr gammal, med lindat làr i 9 dagar klarar av detta, det àr nàgot helt magiskt. Ja g trodde Herklues var grek, men han àr nog italienare, tror jag!


Vill bara ta med mig den hem, synd att packningen àr full!

Riktigt làskigt att àka i en làng tunnel igàr!


Fòrsta stoppet i Italien! Givetvis pasta och ett glas ròtt. Helt vàlfòrtjànt!


Cykeltunnlar i òsterrike!


Att jag fick honom att le pà bilden àr en bragd, fòr han var riktigt butter nàr vi besteg ett jàtteberg precis innan!


Men nerfòrsbacken gillade han!


Och utsikten likasà!


Hàrlig kvàll i òsterrike!


Har màtt sàmre!


Vilken resa, vilken grej!





Tror att farfar Armando har vakat òver oss under resan och hjàlpt oss att uppnà hans dròm
(En gammal bild pa mig och farfar)

Nu ska jag ta efterlàngtat sovmorgon! Fàr sàkert lyfta upp min sletne far i sàngen, men som tur àr har han gàtt ner nàgra kilon!

Buona Notte!

Kommentarer
Postat av: Christina

Vilken fantastiskt resa ni gjort, vilken bragd! Vi har läst och följt er varje dag. Du skriver mkt underhållande, Christoffer. Njut nu av era dagar i Italien.Hälsn Fam Gunnarsson/Hultin

2011-07-08 @ 07:45:07
Postat av: Jörgen

Starkt jobbat. Gastone om du har problem med låret och svårt att gå i trappor -- vi har ju en hcp hiss på jobbet ;)

2011-07-08 @ 09:08:45
Postat av: mami

Det är mycket känslor som man inte kan beskriva genom att läsa din blogg Christoffer. Det har varit underhållande att läsa och jag har svårt att hålla tårarna tillbaka då jag är lättad över att ni har fixat resan på ett fantastisk sett. Jag är bara glad att jag inte har sett er cykla hastighetsrekord i serpentinvägarna. Nonno Armando hade varit mäktad stolt över er två. Ti Amo!! Mami

2011-07-08 @ 09:57:31
Postat av: Liza

Verkligen starkt jobbat killar. Har följt bloggen och kan säga att upplösningen på slutet gjorde mig tårögd. Ni är välförtjänta av härlig vila i Pieris. Kram på er!!

2011-07-08 @ 11:02:58
Postat av: Lotte&Co

Grattis ! Ni har nått målet. Cyklar ni tillbaka? Skämt åsido,nu får du snabba dej hem Gastone så vi kan äta o dricka nåt gott och njuta av den svenska sommaren. ( Läs , idag spöregn och jacka på). Välkomna hem båda 2. Kram Lotte/lLasse/ Hugo

2011-07-08 @ 14:16:41
Postat av: Kency

Ni har varit helt grymma!

2011-07-08 @ 17:08:34
Postat av: Evelina Feustel

Verkligen en helt otrolig resa ni har gjort och jag är mäkta imponerad!! Det har varit roligt att läsa din blogg och följa ert äventyr. Jag tror helt säkert att din farfar har varit med er och att han är otroligt stolt och rörd! Njut och ha en härlig semester, välförtjänad. :) Hälsningar Evelina

2011-07-12 @ 20:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0